Vanliga frågor
 
   

Betalning

Vilka betalningsalternativ erbjuder jem & fix?
I våra butiker kan du betala med kort, kontanter, faktura eller via vårt jem & fix kundkort. Läs mer här.

När du handlar på vår e-handel kan du antingen betala med kontokort (Visa och MasterCard) eller välja att betala mot Walley faktura.

Kan jag delbetala mitt köp när jag handlar i butik?
Ja, du kan välja att delbetala ditt köp om du handlar via faktura eller med jem & fix kundkort.

Vad gäller för fakturaköp?
Du kan handla med faktura i våra butiker både som privatkund och företagskund.
Läs mer om villkoren för faktura här.

Vad är jem & fix kundkort?
jem & fix kundkort är vårt alldeles egna kreditkort som gör det mer flexibelt för både dig som privatkund och företagskund att handla hos oss.
Läs mer om villkoren för jem & fix kundkort här.

Går det att betala med Swish hos jem & fix?
Vårt kassasystem stödjer inte betalning med Swish för tillfället.

Öppet köp

Vi erbjuder 30 dagars öppet köp när du handlar hos oss. Det innebär att du inom 30 dagar från inköpsdatum kan välja att lämna tillbaka en vara och få pengarna tillbaka utan att ange någon speciell orsak. Öppet köp gäller både för varor som är köpta i butik och på vår e-handel, förutsatt att produkten är oanvänd och i obruten förpackning samt att originalkvitto kan uppvisas. Öppet köp gäller ej beställningsvaror, presentkort eller växter.

Jag har ångrat mig och vill lämna tillbaka en vara som är köpt i butik, hur gör jag?
Varor som är köpta i butik kan lämnas tillbaka i valfri jem & fix-butik vid uppvisande av originalkvitto, förutsatt att produkten är oanvänd och i obruten förpackning. Ta med produkten och originalkvitto till butiken så får du hjälp av vår butikspersonal.

Jag har ångrat mig och vill lämna tillbaka en vara som är köpt på jemfix.se, hur gör jag?
Vill du returnera en vara som är köpt på vår e-handel ska du skicka tillbaka varan till vårt e-handelslager. Varor som är köpta på vår e-handel kan alltså inte lämnas tillbaka i våra butiker. Det är du som kund som står för fraktkostnaden.

Kontakta vår kundtjänst via e-post på kundtjanst@jemfix.com så skickar vi en returfraktsedel som du sedan kan tejpa fast på paketet du vill skicka i retur. Lämna sedan in paketet till ditt ombud, alternativt boka upphämtning av ditt paket med DHL. Notera att det är du som kund som står för fraktkostnaden.

När varan har kommit åter till oss så återbetalar vi dig resterande summa för den eller de varor som du valt att skicka tillbaka.

Reklamationer och reservdelar

Jag vill reklamera en trasig vara som är köpt i butik, hur gör jag?
Reklamationer på varor som är köpta i butik hanteras av butikspersonal vid uppvisande av originalkvitto. Kvittot gäller som garanti- och reklamationsbevis.

Har du handlat varan i butik kan du göra en reklamation i valfri jem & fix-butik.

Ta med produkten och originalkvitto till butiken. Där kommer butikspersonalen att fatta ett beslut på vilka åtgärder som ska vidtas.

Jag vill reklamera en trasig vara som är köpt på jemfix.se, hur gör jag?
Reklamationer på varor som är köpta på vår e-handel hanteras av vår kundtjänst.

Du kan inte göra en reklamation i butik om du har köpt varan från vår e-handel.

Om du vill reklamera en vara som du köpt från vår e-handel ber vi dig att kontakta vår kundtjänst via e-post på kundtjanst@jemfix.com och ange orsak till reklamationen samt skicka in bilder på den defekta produkten. Därefter kommer vår kundtjänstpersonal att fatta ett beslut på vilka åtgärder som ska vidtas.

Jag vill reklamera en trasig vara som är köpt via "beställ online & hämta i butik", hur gör jag?
Reklamationer på varor som är köpta via "beställ online & hämta i butik" hanteras av butikspersonal, vid uppvisande av leveranskvitto. Leveranskvittot har du fått via e-post i samband med att du hämtat dina varor i butik. Leveranskvittot gäller som garanti- och reklamationsbevis.

Efter det att du hämtat din beställning, kan du göra en reklamation i valfri jem & fix butik.

Ta med produkten och leveranskvitto till butiken. Där kommer butikspersonalen att fatta ett beslut på vilka åtgärder som ska vidtas.

Jag behöver en reservdel till en vara som är köpt i butik, hur gör jag?
Reservdelar till varor som är köpta i butik hanteras av personalen i våra butiker, som i samarbete med våra leverantörer tar hand om ditt ärende. Om du köpt varan i butik och behöver en reservdel ber vi dig kontakta butiken.

Jag behöver en reservdel till en vara som är köpt på jemfix.se, hur gör jag?
Reservdelar till varor som är köpta på vår e-handel hanteras av vår kundtjänst som i samarbete med våra leverantörer tar hand om ditt ärende. Om du köpt varan på jemfix.se och behöver en reservdel ber vi dig mejla vår kundtjänst på kundtjanst@jemfix.com.

Jag behöver en reservdel till en vara som jag köpt via "beställ online & hämta i butik", hur gör jag?
Reservdelar till varor som är hämtade i butik hanteras av personalen i våra butiker, som i samarbete med våra leverantörer tar hand om ditt ärende. Om du beställt varor online och hämtat de i butik och sedan behöver en reservdel, ber vi dig kontakta butiken.

Lagersaldo

Hur vet jag om varan finns i lager?
För att se aktuellt lagersaldo på en vara klickar du in på produkten på jemfix.se. Där kan du se om varan finns i lager på vår e-handel samt klicka i vilken butik du önskar kontrollera lagersaldot i.

Lagersaldot uppdateras var 30:e minut och vi arbetar alltid för att det ska vara så korrekt som möjligt. Dock kan vi inte garantera att det lagersaldo som står på produktsidan stämmer överens med aktuellt lagersaldo i butik, då t.ex. en annan kund kan köpa varan under samma tidsperiod. Vi reserverar oss därför för differens  i lagersaldo och betalar inte ut någon ersättning för detta till dig som kund. 

Beställ online & hämta i butik

Vad innebär ”Beställ online & hämta i butik”?
”Beställ online & hämta i butik” är ett leveransalternativ som innebär att du i lugn och ro kan beställa dina varor på jemfix.se och välja att hämta din order i valfri jem & fix-butik. Ordrar som beställs för avhämtning i butik packas på helgfria vardagar inom 24 timmar, under helger och helgdagar kan behandlingstiden vara längre. Leveransalternativet har ingen kostnad för frakt eller service.

Observera att alla varor i vårt sortiment inte är möjliga att beställa för avhämtning i butik. Information om varan är möjlig att beställa för avhämtning i butik finns på respektive produktsida på jemfix.se.

Det är inte möjligt att betala med faktura när du beställer varor online för avhämtning i butik.

Leveransalternativet gäller inte under öppningsveckan i nyöppnade butiker.

Hur väljer jag avhämtning i butik?
Du lägger dina varor i varukorgen på samma sätt som när du handlar från vår e-handel. När du sedan går till ”kassan” kan du välja leveranssätt ”Beställ & hämta i butik”, du kommer då att få förslag på butiker i din närhet som har dina varor i lager. Du kan även se om varan finns i lager i en jem & fix-butik du önskar genom att välja butik inne på produktsidan innan du lägger den i varukorgen. Efter att du slutfört din beställning i kassan packas din order så fort butiken har möjlighet och därefter får du ett SMS när din order är klar för avhämtning.

Hur lång tid tar det innan jag kan hämta mina varor i butik när jag beställer online?
Din valda jem & fix-butik kommer under helgfria vardagar, att packa din beställning så fort de kan. Alla ordrar packas i den ordning de slutförs på jemfix.se. Under helgfria vardagar förväntas du kunna hämta din order samma dag som du utför din beställning, men leveranstiden varierar beroende på vilken tid på dagen du slutför din beställning samt på antal beställningar butiken har fått in, dock inom 24 timmar. Under helger och helgdagar kan behandlingstiden vara längre.

Kan jag vara helt säker på att min vara finns i lager i butiken?
Varor du beställer för avhämtning i butik reserveras inte förrän orden packas, vilket kan ta upp till 24 timmar efter det att du genomfört din beställning. Om en vara du beställt hinner sälja slut mellan det att du lagt din beställning och innan butiken hinner packa den, kommer du att bli kontaktad av butiken via telefon, på det nummer du angav vid beställning. Butiken kommer endast att ringa dig en gång. Om de inte får tag i dig via telefon, kommer de att justera din order och packa de antal varor som finns tillgängliga i butiken. När du sedan hämtar upp din beställning i butik kommer du att bli informerad om eventuella ändringar i din order och får då ta beslut i om du fortfarande vill genomföra köpet.

Hur vet jag när jag kan hämta mina varor?
Du kommer att få en avisering via SMS när din order är packad och klar för avhämtning, detta kan ta upp till 24 timmar från att du genomfört din beställning (under helger och helgdagar är behandlingstiden längre). Du kan sedan hämta din order inom din valda butiks öppettider, öppettider för jem & fix butiker hittar du här.

Du måste hämta din order inom 48 timmar efter att vi skickat en avisering om att din order är redo för avhämtning.

Vad händer om jag inte hämtar ut min beställning?
Om du inte har hämtat din beställning inom 48 timmar efter att du mottagit en avisering via SMS förbehåller sig jem & fix rätten att annullera din order. Det belopp som reserverats på det kort du angivit vid beställning kommer åter att bli disponibelt på det kort du angav vid beställning.

Var hämtar jag min order och vad behöver jag ha med mig?
Du hämtar din order i den butik du valt vid beställning. Vid avhämtning ska du uppvisa beställningsnummer samt beställarens ID till vår kassapersonal.

Vi kan tyvärr inte hjälpa dig med att packa din order på släp eller in i din bil.

Jag vill bara hämta en del av min beställning, hur gör jag då?
Om du har ångrat en del av din beställning så går det bra att endast hämta ut de varor i din beställning som du önskar. Vår kassapersonal kommer då hjälpa dig att göra en retur på de varor du inte längre vill ha, så att du endast blir debiterad för de varor du valt att hämta ut.

jem & fix e-handel

Hur lång leveranstid kan jag räkna med när jag handlar på jemfix.se?
Varorna du beställer från jemfix.se skickas normalt från vårt lager inom 5 arbetsdagar.

Vad kostar frakten när jag handlar på jemfix.se?
Fraktkostnaden varierar beroende på varans vikt och storlek, samt vilket fraktsätt du väljer.

Fraktkostnad för leverans till ombud på order som väger under 20 kg i vikt eller volymvikt och ej är skrymmande:
0-1 kg        -                 59 kr
1-10 kg      -                  79 kr
10-15 kg    -                109 kr
15-20 kg    -                129 kr

Fraktkostnad för leverans till hemadress på order som väger under 20 kg i vikt eller volymvikt och ej är skrymmande:
0-3 kg       -                  99 kr
3-5 kg       -                 199 kr
5-10 kg     -                 279 kr

Fraktkostnad för leverans till företagsadress på order som väger under 20kg i vikt eller volymvikt och ej är skrymmande:
0-3 kg       -                79 kr
3-5 kg       -                89 kr
5-10 kg      -                99 kr
10-15 kg    -               109 kr
15-20 kg    -               129 kr

Fraktkostnad för order som väger över 20 kg i vikt eller volymvikt och/eller skrymmande gods:
Leverans till hem- eller företagsadress (DHL): Från 599 kr.

Kan jag betala mot faktura när jag handlar på jemfix.se?
Ja, när du handlar från jemfix.se kan du välja att betala mot Walley faktura (Norion Bank). Med Walley faktura har du 30 dagar på dig att betala och du kan tryggt och enkelt betala din faktura efter att din beställning har levererats.

Fakturan skickas till dig via e-mail, i samband med leveransen. Betalningen ska göras till Walleys bankkonto och vara Walley till handa senast på fakturans förfallodag.

Jag vill avbryta min order som jag beställt på jemfix.se, hur gör jag?
Så länge ordern inte är packad och skickad går det bra att avbryta ordern. Kontakta vår kundtjänst via mail på kundtjanst@jemfix.com eller via telefon 046-285 29 00 så hjälper de dig.

Mina varor har inte kommit än, vad gör jag?
Vid beställning på jemfix.se så får du ett mejl med en spårningslänk från DHL. Klicka in dig via den länken så ska du kunna följa ditt paket från det att det har lämnat vårt lager tills att det kommer fram.

Normalt sett så skickas varorna inom 5 arbetsdagar från vårt lager, men under perioder med hög orderingång kan leveranstiden komma att bli något längre.

Observera även att leveransen kan komma att delas upp, exempelvis när beställda varor levereras från olika lager. Om din order delas upp meddelar vi dig via telefon eller mejl.

Outlösta sändningar
En sändning som levereras till ett ombud finns i regel kvar hos ombudet i 14 dagar (om inte annat uppges vid avisering). För outlösta eller ej mottagna paket/gods debiteras du för våra omkostnader, för närvarande 200 kr inkl. moms om inget annat är överenskommet med vår kundtjänst.

Beställningsvaror från leverantör

Hur fungerar det om jag vill beställa en beställningsvara?
Vissa av våra varor är beställningsvaror som inte lagerförs, utan specialbeställs direkt från vår leverantör. Vissa av våra beställningsvaror kan endast beställas i en av våra fysiska butiker, medan vissa går bra att beställa även online. Beroende på vilken vara det gäller, kan leveranser och villkor variera. Klicka in på varan här på jemfix.se för att läsa mer om hur du kan beställa.
För vidare information är du välkommen att kontakta din närmaste jem & fix-butik, du hittar vägbeskrivning och telefonnummer här, eller kontakta kundtjänst

Observera att öppet köp inte gäller på beställningsvaror.

Prisgaranti 

Vad är skillnaden mellan intern prisgaranti och prisgaranti?

Prisgaranti
Utöver att vi alltid har billiga priser erbjuder vi dig även en skarp prisgaranti! 
Om du mot förmodan hittar exakt samma produkt (sett till varumärke, modell och EAN-nummer) till ett lägre pris hos en konkurrent, matchar vi priset samt ger dig även 20% av mellanskillnaden tillbaka. 
Läs mer om villkor för prisgaranti här

Intern prisgaranti
Om en ordinarie vara som du har köpt, dyker upp till ett lägre pris hos oss inom 14 dagar från ditt inköpsdatum, får du tillbaka mellanskillnaden.

Om du handlat i butik:
Ta med originalkvittot till butiken under perioden som varan är med i reklambladet - så hjälper personalen dig!

Om du handlat på jemfix.se:
Skicka ett mejl till kundtjanst@jemfix.com med ditt kvitto bifogat, under perioden som varan är med i reklambladet - så hjälper vi dig vidare!

Observera att den interna prisgarantin inte gäller på utförsäljningsvaror.
Vi reserverar oss för eventuella fel i pris- och artikelinformation och förbehåller oss rätten att vid behov ändra sådan information.

Övriga frågor

Kan jag ringa till min lokala jem & fix-butik? 
Du kan ta kontakt med din lokala jem & fix-butik via telefon. 
Du hittar kontaktuppgifterna här

Jag behöver en kopia på en faktura gällande köp gjorda i butik.
Kontakta Qvickly (tidigare Billmate) på info@qvickly.io alternativt på 010-898 99 29.

Kan jag få en offert?
Tyvärr har vi ingen möjlighet att ta fram och räkna på offerter.

Erbjuder ni mängdrabatt?
Vi erbjuder inte mängdrabatter, utan har samma låga priser för alla, oavsett volym.

Har ni samma pris i butik som på jemfix.se?
Ja, vi har alltid samma pris på jemfix.se och i butik. Vi har dock vissa varor som endast kan köpas online och andra som endast kan köpas i butik.

Har ni rabattkoder?
Nej, vi har inga rabattkoder. Hos oss handlar du alltid till lågpris.

Jobbar jem & fix med sponsring? 
Vi har valt att stödja organisationen Erikshjälpen samt Barncancerfonden. Därav har vi valt att dedikera vårt arbete till dessa samarbeten. 
Läs mer om våra samarbeten här

Hur söker jag jobb hos jem & fix?
Du hittar våra lediga tjänster under jobb & karriär och skickar in din ansökan via formuläret för respektive ansökan. 
Läs mer om våra olika tjänster
För att göra en spontanansökan, vänligen skicka din ansökan HÄR.