Köpvillkor

Här kan du läsa om de köpvillkor som gäller när du som kund beställer varor från jemfix.se.

I samband med att du som kund genomför en beställning hos jemfix.se så godkänner du köpvillkoren, samt jem & fix’ integritetspolicy.

Du måste ha fyllt 18 år för att få beställa varor från jemfix.se.

 

 

1. Priser

I händelse av större prishöjningar som sker utom vår kontroll, till följd av exempelvis råvaru- eller valutaförändringar, så förbehåller vi oss rätten att i motsvarande omfattning justera priset.

 

Vi förbehåller oss även rätten att under året justera priser och lagstadgade avgifter. Moms tillkommer för närvarande med 25 % på de flesta av varorna hos jemfix.se.

 

Priserna på jemfix.se visas inklusive moms.

 

2. Leveransvillkor

I detta avsnitt kan du läsa om de leveransvillkor som gäller vid beställning från jemfix.se.

 

2.1. Generella leveransvillkor

Leverans sker till transportörens ombud, eller direkt till angiven hem- eller företagsadress, beroende på valt leveranssätt och på de varor som beställningen innehåller. Vid beställning av varor från jemfix.se så presenteras tillgängliga leveranssätt i kassan. Tillgängliga leveranssätt och fraktkostnad kopplat till dessa leveranssätt, beräknas baserat på nedan angivna villkor för leverans till ombud, respektive hem- eller företagsadress.

 

Beställningar från jemfix.se skickas normalt inom 1-3 arbetsdagar.

Observera att leveranstiden under perioder med hög orderingång, och därmed högt tryck på vårt webblager, kan komma att bli något längre än vad som anges på respektive produktsida. Observera även att leveransen kan komma att delas upp, exempelvis när beställda varor levereras ifrån olika lager.

 
Vi har för närvarande inte möjlighet att leverera till icke brofasta öar (med undantag för Gotland). Vi förbehåller oss därför rätten att annullera order som avses levereras till icke brofasta öar.

jemfix.se riktar sig endast till konsumenter inom Sveriges gränser. Därför förbehåller vi oss även rätten att annullera order som avses levereras till länder utanför Sverige, då vi endast levererar till svenska adresser.

2.2. Leverans till ombud

Vid beställning av varor från jemfix.se så erbjuds i många fall leverans till ombud. Varor som skickas direkt ifrån vårt eget webblager levereras med DHL och därmed hamnar beställningen hos din valda DHL Servicepoint när ombudsleverans väljs som leveranssätt. Fraktkostnaden för leverans till ombud är för närvarande 59 kr.

 

Vid beställning av varor som skickas direkt ifrån våra leverantörers lager så blir du i samband med din beställning från jemfix.se informerad om eventuella möjligheter att få din beställning levererad till ett ombud.

 

Observera att ombudsleveranser endast erbjuds för beställningar, vars totala vikt ej överstiger 20 kg och vars storlek av transportören ej anses som skrymmande.

 

2.3. Hem- och arbetsplatsleverans

Vid beställning av varor från jemfix.se, så erbjuds leverans till hemadress och till företagsadress. För beställningar som innehåller ej skrymmande varor, så är fraktkostnaden för leverans till hem- och företagsadresser för närvarande 99 kr. För beställningar som anses som skrymmande så är fraktkostnaden för leverans till hem- och företagsadresser för närvarande 499 kr. För skrymmande varor som skickas på pall kan palltillägg per påbörjad pall förekomma. Detta specificeras då på berörd varas produktsida, samt i varukorg och kassa.

 

Varor som skickas direkt ifrån vårt eget webblager levereras med DHL. DHL levererar både till hem- och företagsadresser under vardagar, kl. 07-17. Därmed behöver du vara på plats under denna tid för att ta emot leveransen. Om du inte har möjlighet att ta emot leveransen under den angivna tiden, så kan i vissa fall DHL ges tillåtelse att ställa av godset utan kvittens. Observera att DHL då frånsäger sig ansvaret för godset från att det ställs av och att det är du som mottagare som från och med avställandet bär risken för godset.

 

Vid beställning av varor som skickas direkt ifrån våra leverantörers lager så blir du i samband med din beställning från jemfix.se informerad om tillgängliga leveranssätt.

 

2.3.1. Leverans utan kvittens

Om du inte har möjlighet att vara på plats och ta emot leveransen under DHL:s utkörningstider, så är det möjligt att välja att leveransen ställs av utan din kvittens. Detta förutsatt att godset är skrymmande. Observera att leverans utan kvittens innebär att du som kund, från det att avställandet äger rum, tar över risken för godset och att varken DHL eller jem & fix kan hållas ansvariga om godset av någon anledning inte skulle befinna sig på angiven avställningsplats, eller om det skulle ha blivit skadat under transport eller avställning. Därmed ersätter jem & fix inga stulna eller skadade varor som levererats utan kvittens.

 

Om du väljer att tillåta leverans utan kvittens, så rekommenderas det att du i meddelandefältet skriver var transportören kan ställa av leveransen så att exempelvis fukt och regn undviks.

 

2.4. Samlad och uppdelad leverans

Eftersom jemfix.se innefattar ett stort varusortiment, så tar vi i vissa fall hjälp av våra leverantörer att lagerföra och leverera varor till våra kunder. Det kan komma att påverka hur leveransen sker.

 

När samtliga varor i din beställning levereras ifrån ett och samma lager, så sker en samlad leverans. Detta innebär att beställningen levereras i sin helhet. Skulle det vara som så att varorna i beställningen kommer ifrån olika lager, så kommer en leverans per lagerställe att äga rum. Med andra ord så kommer leveransen av beställningen då att delas upp i två eller flera delleveranser.

 

I samband med beställning från jemfix.se så får du information om hur leveransen av din beställning kommer att gå till.

 

2.5. Olika fakturerings- och leveransadresser

Det är möjligt att ange olika fakturerings- och leveransadresser vid beställning från jemfix.se, så länge beställningen avses betalas med kontokort. Om en adress önskas ändras efter det att beställning har gjorts, så ska kundtjänst kontaktas. Observera att det ej längre är möjligt att ändra adress när varorna väl har lämnat lagret.

 

När du avser att betala mot faktura eller delbetala via Klarna så måste leveransadressen vara densamma som din folkbokförings- eller företagsadress (faktureringsadressen). Om du trots detta skulle ange olika adresser för fakturering och leverans, så förbehåller vi oss rätten att annullera beställningen.

Det är din skyldighet som kund att se till att fakturerings- och leveransadresserna är korrekt angivna. Felaktigt angivna adresser kan leda till fördröjning i leverans, samt extraavgifter som kan komma att debiteras kunden.

 

2.6. Outlösta sändningar

En sändning som levereras till ett ombud finns i regel kvar hos ombudet i 14 dagar (om inte annat uppges vid avisering). I händelse av att en sändning inte hämtas ut från ombudet, eller att leverans till hem- eller företagsadress misslyckas till följd av att mottagaren inte varit på plats vid leveranstillfället (alternativt inte har valt avställning utan kvittens), så kan mottagaren komma att debiteras en avgift på 295 kr för att täcka de extrakostnader som uppstår.

 

 

3. Restnoterade varor

Ibland händer det att varor hinner sälja slut innan dess att våra lagersaldon har hunnit uppdateras. Om du har beställt varor som tillfälligt har råkat ta slut, så erbjuds du att invänta varorna, alternativt att få din beställning annullerad. Om andra varor som du har beställt finns i lager, så får du ta ställning till huruvida de restnoterade varorna ska inväntas innan beställningen skickas, eller om uppdelad leverans ska ske. Också i detta fall har du möjlighet att få hela din beställning annullerad om så önskas. Vid önskemål om uppdelad leverans så debiteras du inte någon extra fraktavgift.


Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar som innehåller restnoterade varor när beställningens totala varuvärde understiger 300 kr. Likaså förbehåller vi oss rätten att annullera hela (eller delar av) beställningar som innehåller varor som har sålt slut och som vi ej avser att ta in i lager igen. 

 

 

4. Betalningssätt

jemfix.se använder Nets betalningslösning Netaxept. Betalningslösningen i fråga möjliggör betalning med kontokort (VISA och MasterCard), samt betalning mot Klarna-faktura och delbetalning via Klarna. Utöver de betalningssätt som möjliggörs genom Netaxept, så är det även möjligt att betala med jem & fix’ presentkort.

 

4.1. Betala med bank- eller kreditkort

Vid kortbetalning i webbshopen jemfix.se så är du skyddad mot eventuellt missbruk av kortet via 3D Secure. Du är dessutom skyddad genom ett SSL-certifikat (Secure Socket Layer) som används för att kryptera transaktioner.

 

De kortuppgifter som uppges i samband med köp som sker med bank- eller kreditkort är krypterade (SSL), och det är endast PBS (Nets) som kan läsa dessa data. Varken jemfix.se eller andra aktörer har möjlighet till det.

 

Beloppet för varorna dras från kortet först när varorna skickas ifrån vårt eller ifrån vår leverantörs lager. Undantag görs dock för specialtillverkade varor, som måste betalas innan dess att tillverkning äger rum.

 

jemfix.se kan aldrig dra större belopp från kortet än det som du som kund har godkänt i samband med köpet.

 

4.2. Betala via Klarna

När du beställer varor från jemfix.se så kan du välja att betala mot faktura eller att delbetala via Klarna. På så vis hinner du få dina varor innan du betalar och kan även välja mellan att betala inom 14 dagar eller att betala i din egen takt.

 

4.2.1. Betala mot faktura med Klarna

När du väljer att betala mot faktura med Klarna så hinner du få dina varor innan dess att du betalar för dem och betalningen sker tryggt och enkelt. När du handlar mot faktura med Klarna så behöver du aldrig uppge dina kortuppgifter och du kan i lugn och ro betala när beställningen har levererats.

 

Vid fakturabetalning med Klarna…

  • … Får du alltid din beställning innan du betalar
  • … Har du alltid minst 14 dagars betalningstid
  • … Behöver du aldrig lämna ut dina kortuppgifter
  • … Har du alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • … Kan du ladda ner dina fakturor från klarna.se, samt se och hantera dem i Klarna-appen
  • … Har du möjlighet till delbetalning (förutsatt att du handlar som privatperson och inte som företag)

 

Kredittiden för köp när du handlar som privatperson är 14 dagar från fakturadatum. Näringsidkare kan i sin tur, när detta anges i kassan, erbjudas en kredittid på hela 30 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas till dig via e-mail, i samband med leveransen.

 

Det kostar ingenting att betala mot faktura med Klarna. Dock tillkommer en påminnelseavgift vid utebliven betalning. Om du har handlar för mindre än 60 kr så tillkommer en påminnelseavgift på 29 kr och om du istället har handlat för 60 kr eller mer så tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Därtill så tillkommer en dröjsmålsränta om 24 % plus gällande referensränta. Om ingen betalning skulle ske därefter så kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering och i samband med det kan ytterligare inkassokostnader tillkomma.

 

Om du tidigare har valt att ansluta dig till Klarnas tjänst Månadsfaktura, så kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med gällande villkor för Månadsfaktura.

 

I samband med att du väljer att betala mot faktura så övertar Klarna rätten att få betalt och din betalning av fakturan går därmed till Klarna.

 

* Gäller konsumentköp och ej för alla varor och tjänster, t ex. specialtillverkade varor.

 

4.2.2. Delbetala med Klarna

Förutom möjligheten att betala mot faktura, så erbjuds du som privatkund hos jemfix.se att delbetala dina varor. Det fungerar på så vis att du omvandlar din Klarna-faktura till en delbetalning.

 

När du mottar din faktura så kan du, istället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och därmed ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Det innebär att du betalar fakturan i din egen takt med minst 50 kr per månad.

 

Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90 % i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22 %. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och totalkostnaden blir 11 458 kr.

 

För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning så gäller följande allmänna villkor. Här hittar du dessutom information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

 

4.2.3. Kreditprövning vid betalning med Klarna

Vid köptillfället så görs en kreditprövning som i vissa fall kan innebära att en kreditupplysning tas på dig som kund. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

 

Det är Klarna som fattar beslut om huruvida ett köp ska godkännas eller inte i samtliga situationer som Klarna är valt betalsätt. Om du som kund av någon anledning skulle bli nekad att handla mot faktura med Klarna, så kan jem & fix inte på något vis påverka detta beslut. Om du då fortfarande önskar att beställa varor från jemfix.se, så behöver du betala med kontokort för att beställningen ska godkännas.

 

4.2.4. Klarnas personuppgiftshantering

Klarna hanterar personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

 

4.2.5. Kontakta Klarna

Om du har några frågor eller funderingar kring fakturor eller delbetalningar via Klarna så är du välkommen att ringa till Klarna på 08-120 120 10 måndag-torsdag mellan kl. 08.00 – 20.00, fredagar kl. 08.00 – 18.00 och helger kl. 10.00 – 17.00. Om det skulle uppstå en tvist mellan dig och Klarna som Klarna inte lyckas lösa, så kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (Box 174, 101 23 Stockholm, tel.: +46 (0)8-508 860 00).

 

4.3. Betala med presentkort

Betalning med presentkort är ett av de betalningsalternativ som erbjuds vid köp från jemfix.se. För att betala med presentkort så anges presentkortsnummer (13 siffror) och CV2-kod i beställningsöversikten, innan dess att du klickar dig vidare till betalningssteget i kassan.

 

Om totalbeloppet för beställningen skulle överstiga saldot på presentkortet, så ska resterande belopp betalas med kontokort. Det är för närvarande inte möjligt att betala resterande belopp via faktura.

 

Presentkortet har inget utgångsdatum, utan är giltigt så länge det finns pengar på kortet.

 

4.4. Kvitto

Ett leveranskvitto skickas till dig i samband med att beställningen skickas ifrån lagret. Om du har valt att betala med kontokortkort så fullgörs betalningen i samband med att beställningen skickas ifrån lagret* och därmed fungerar leveranskvittot som ett vanligt kvitto. Om du istället har valt att betala mot faktura eller att delbetala, så kommer Klarna att skicka en faktura separat. Det är då först när Klarna meddelar dig att betalningen är fullgjord som köpet kan betraktas som genomfört. Fakturan från Klarna skickas först i samband med att beställningen skickas.

 

* Om beställningen delas upp i flera leveranser så kommer hela beloppet att dras ifrån ditt konto i samband med den första utleveransen.

 

 

 

5. Köpa presentkort

Du har möjlighet att köpa presentkort via jemfix.se. Presentkortet skickas då efter genomfört köp till din angivna mailadress. Om du har köpt presentkortet samtidigt som andra varor från jemfix.se och valt att betala mot faktura, så kommer två separata fakturor att skickas till dig: en för presentkortet och en för resterande varor.

 

Presentkortet har inget utgångsdatum, utan är giltigt så länge det finns pengar på kortet.

 

 

6. Ångerrätt och returer

En konsument har enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) rätt att ångra sitt köp av varor som handlats online i 14 dagar från att varorna har mottagits. På jem & fix erbjuder vi 30 dagars öppet köp* i våra butiker och detta gäller även i vår webbshop jemfix.se. 

Ångerfristen gäller från den tidpunkt då du har mottagit din beställning. Varorna som har beställts ska därmed ha levererats till dig, eller hämtats ut hos ditt valda ombud, innan dess att ångerfristen börjar gälla. Om ångerfristens sista dag infaller under en helgdag, så slutar ångerfristen att gälla först under kommande vardag. Perioden, inom vilken du kan ångra ditt köp, räknas i hela dagar.


Om hela eller delar av köpet ångras, så ska retur ske till det lager från vilket varan eller varorna har skickats. Det är för närvarande inte möjligt att returnera varor som köpts via jemfix.se i fysisk butik.

 

Vid retur så ska vår kundtjänst först kontaktas via kundtjanst@jemfix.com, alternativt på telefon: 046-285 29 00. Vid kontakt med kundtjänst så ska den information som presenteras här nedan uppges:

 

[Ordernummer]

[Ditt namn]

[Din fullständiga avsändaradress]

[Ditt telefonnummer]

[Artikelnummer/artikelnamn på den/de returnerade varan/varorna]

 

Du har dock ingen skyldighet att upplysa oss om returorsak.

 

När din returanmälan har mottagits, så skickar vi ett e-mail med instruktioner kring hur returen går till rent praktiskt. Så snart vi har mottagit och godkänt returen så kommer du att återbetalas, alternativt krediteras det belopp som motsvarar de returnerade varorna. Vid retur av hela beställningen så återbetalas/krediteras även fraktavgiften.

 

I händelse av retur av en vara som har använts eller hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att kunna fastställa dess egenskaper och funktion, så förbehåller vi oss rätten att antingen neka returen eller att göra avdrag för värdeminskningen på varan, som i vissa fall kan komma att motsvara varans pris vid det tillfälle då du köpte varan.

 

Du som kund står för kostnaden för returfrakten.

 

Observera att outlösta sändningar ej betraktas som returer. Du kan därmed komma att debiteras utöver returfraktkostnaden för outlösta sändningar, för att täcka de extra kostnader som då uppstår. För närvarande är avgiften för outlöst gods 295 kr.

 

Beställningsvaror, samt specialtillverkade och redan använda varor omfattas inte av ångerrätten.

 

* Presentkort som köps i fysisk butik omfattas inte av ångerrätten och för presentkort som köpts via jemfix.se så gäller endast 14 dagars returrätt.

 

 

7. Bytesrätt

Bytesrätten hos jem & fix följer ångerrätten i antal dagar. Från det att en beställning har mottagits så har du 30 dagar på dig att byta din vara.

 

Bytet går i grund och botten till på samma sätt som en vanlig retur och därmed behöver du lägga en ny beställning på den vara/de varor som du önskar byta till. Om du önskar betala med kontokort, så behöver det nya beloppet betalas i sin helhet. Så snart returen är mottagen och godkänd så kommer du att återbetalas beloppet för de returnerade varorna. Om du har valt att betala mot faktura, så kan du via Klarnas app eller hemsida pausa den första fakturan och invänta den nya. Den första fakturan kommer att krediteras så snart vi mottagit din retur.

 

Observera att det är viktigt att du först kontaktar kundtjänst, så att kundtjänst kan bistå med korrekta instruktioner.

 

 

8. Garanti

Vi hänvisar till respektive produktsida på jemfix.se, alternativt till vår kundtjänst, för information om eventuella garantier för specifika varor.

 

 

9. Prisgaranti

Utöver våra ständigt låga priser så erbjuder vi dig en generös prisgaranti. Om du mot all förmodan skulle hitta exakt samma produkt (sett till varumärke, modell och EAN-nummer) hos någon av våra konkurrenter, så ser vi till att matcha det priset och att dessutom ge dig 20 % av mellanskillnaden tillbaka.

 

När du har handlat i vår webbshop så gäller prisgarantin* mot svenska konkurrenter på webben som har varan i lager. För att kunna utnyttja prisgarantin så ska du kontakta vår kundtjänst (via e-mail: kundtjanst@jemfix.com, eller på telefon: 046-285 29 00) och då kunna påvisa att varan finns att köpa till ett lägre pris hos en svensk konkurrent på webben. Konkurrentens pris måste vara tillgängligt i minst 24 timmar och om priset är ett kampanjpris, så måste kampanjen vara tillgänglig för alla.

 

*Prisgarantin på webben gäller ej fysiska butiker, öppningserbjudanden, mängdrabatter (t.ex. "ta 3 betala för 2"), utförsäljningar med begränsat antal, medlems- och klubberbjudanden, samt offerter utställda till specifika personer eller företag. Det ska med andra ord vara ett marknadspris som alla kunder på marknaden i fråga kan ta del av.

 

Vi reserverar oss för eventuella fel i pris- och artikelinformation och förbehåller oss rätten att vid behov ändra sådan information.

 

 

10. Reklamation

Vid reklamation av vara som köpts via jemfix.se så hänvisar vi till vår kundtjänst som beslutar kring vilken åtgärd som ska vidtas. Vid godkänd reklamation repareras varan eller ersätts med likvärdig vara, alternativt så erbjuds du pengarna tillbaka om reparation eller ersättningsvara inte anses möjligt.

                                                           

Ersättning för eventuella installationskostnader lämnas ej.

 

Om särskilda kunskaper krävs för installation så ska intyg av behörig installatör bifogas varan i samband med reklamation.

 

Den vara som ska reklameras ska vara väl rengjord. Om varan reklameras via kundtjänst och därmed ska sändas till lager för inspektion, så ska varan dessutom vara väl emballerad.

 

Observera att en dåligt rengjord vara, eller en vara som skickats med mottagarfrakt, ej godkänns eller tas emot. Observera även att följdskador av reklamationer ej ersätts.

 

Om din reklamation av en vara som skickats till lager skulle nekas, så har du rätt att få tillbaka din vara. Du som kund står då för fraktkostnaden. 

 

 

11. Transportskada

Det är ditt ansvar som köpare att, i samband med att varorna mottas, kontrollera varornas skick och likaså att alla kollin i sändningen har mottagits. Eventuella transportskador bör i första hand anmälas till transportören direkt på plats. Om situationen inte kan lösas på plats så ska jem & fix' kundtjänst kopplas in. 

 

Transportskador ska anmälas till transportören och (vid behov) jemfix.se inom två arbetsdagar från det att sändningen mottogs. Anmälan senare än två arbetsdagar efter mottagande godkänns inte.

 

 

12. Force Majeure

Vid händelser som kan hänföras till force majeure, så är jemfix.se befriad från sina förpliktelser att fullgöra de avtal som ingåtts. Sådana händelser är exempelvis naturkatastrofer, krig, uteblivna leveranser från underleverantörer, myndighetsåtgärder eller underlåtenhet, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse i större omfattning, ändrad eller nytillkommen lagstiftning, arbetsmarknadskonflikter, samt blockader/strejk. Force majeure innefattar även beslut från myndigheter, exempelvis restriktioner, varningar och försäljningsförbud, som har en negativ inverkan på marknad och/eller produkter.

 

 

13. Reservationer och förbehåll

Jemfix.se friskriver sig, liksom övrig verksamhet i KB jem & fix, från allt ansvar för eventuella tryckfel i text, priser, etc. och likaså fel i illustrationer/foton, systemfel, slutförsäljning, restordervaror, kunders felbeställningar och force majeure. 

 

jemfix.se reserverar sig för leverantörers ändringar av tillverkningssätt och likaså ändringar av teknisk information, som ligger utanför jemfix.se’s kontroll. jemfix.se reserverar sig även för att vid större prisändringar hos underleverantörer, kunna reglera priserna i motsvarande grad.


jemfix.se förbehåller sig rätten att annullera beställningar i händelse av exempelvis felaktigheter (tryckfel och tekniska problem), lagerdifferenser, slutförsäljning och förändringar i pris.


jemfix.se förbehåller sig rätten att från en tid till en annan ändra innehållet i dessa köpvillkor. Angivna köpvillkor gäller således tills vidare. Vid var tid aktuella köpvillkor publiceras alltid på jemfix.se.

 

Om du har frågor eller funderingar, så är du alltid välkommen att kontakta kundtjänst via e-mail kundtjanst@jemfix.com eller på telefon: 046-285 29 00.

 

Dessa villkor har senast uppdaterats 2019-03-27.